میراث آریا: وضعیت فروش فیلمهای هالیوودی، آن چیزی نیست که سرمایهگذاران صنعت سینما در آمریکا، انتظارش را دارند. مشخص نیست مدیران کمپانیهای هالیوودی و رسانههای جریان اصلی تا چند سال میخواهند کرونا را مقصر نفروختن فیلمهای خود بخوانند.
وبسایت ددلاین (از حامیان بزرگ هالیوود) در گزارشی پیشبینی کرد که فروش آثار هالیوودی در آمریکای شمالی، یک میلیارد دلار نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.
پیشتر در گزارشی اشاره شد که فروش فیلمهای هالیوودی در سال گذشته نسبت به دوران اوج فاصله گرفته است. به غیر از یک استثنا، تمامی آثار ابرقهرمانی در گیشه شکست خوردند؛ کمپانی دیزنی بزرگترین بازنده ۲۰۲۳ بود.
۱۲۴ فیلم در سال ۲۰۲۳ در بیش از هزار سالن در آمریکای شمالی اکران شدند. امسال آثار کمتری قرار است تا در سطح وسیع اکران شوند. فقط ۱۰۷ فیلم برای اکران در بیش از هزار سالن، در صف قرار گرفتهاند. از طرفی مجموع فروش کل فیلمها در آمریکای شمالی در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار بود. ددلاین پیشبینی کرده است که این عدد امسال فراتر از هشت میلیارد دلار نخواهد رفت.
سهام AMC Entertainment بزرگترین مالک سالنهای سینما در آمریکا، پانزده درصد در هفته اول امسال کاهش یافت. سهامداران نگران هستند که روند کاهش مخاطب سینما، دوباره ادامه داشته باشد. اگرچه «مرد مورچهای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» Ant-Man and the Wasp: Quantumania سودی برای کمپانی سازنده نداشت اما توانست ۲۱۴ میلیون دلار در مجموع در اوایل سال گذشته بفروشد و در کنار فروش خوب «راهبه ۲» The Nun II، دو ماه اول ۲۰۲۳ خیلی ضعیف شروع نشد. اما هیچ اثری فعلاً در اوایل امسال کمکی به گیشه نکرده است.
در اغلب موارد در دو دهه گذشته، فیلمهای پرفروشی در بازه چند روز یا هفته پیش از کریسمس (۲۵ دسامبر) اکران میشدند و فروش خوب خود را در سال جدید نیز ادامه میدادند. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» Spider-Man: No Way Home در سال ۲۰۲۱ اکران شده بود، اما استقبال به قدری از این اثر خوب بود که این فیلم توانست ۲۳۲ میلیون دلار دیگر هم در ۲۰۲۲ بفروشد. قسمت دوم «آواتار» نیز در سال ۲۰۲۲ اکران شده بود و در پایان توانست با ۲۸۳ میلیون دلار دیگر در ۲۰۲۳ فروخته و کمکی شایانی به گیشه کند.
نبود فیلمهای پرفروش روی پردههای سینما در دو ماه اول ۲۰۲۴
هیچ فیلمی در حد و اندازه دو اثر ذکر شده، این روزها روی پردههای سینماهای آمریکا نیست. کمپانی وارنر تا دو سال پیش میپنداشت که قسمت دوم «آکوامن» Aquaman and the Lost Kingdom تضمین شده، پرفروش خواهد بود، اما این فیلم بسیار ناامیدانه تا امروز عمل کرده است. اگرچه نسخه جدید سینمایی وارنر از رمان «چارلی در کارخانه شکلات سازی» با نام «وانکا» Wonka در تعجب همگان بهتر از «آکوامن ۲» عمل کرده است، فیلم موزیکال تیموتی شالامی تا امروز ۱۸۷ میلیون دلار در مقایسه با فروش ضعیف ۱۱۴ میلیون دلاری «آکوامن ۲»، در گیشه آمریکای شمالی فروخته است. بودجه اثر ابرقهمرمانی، دستکم دو برابر فیلم شکلاتی بوده است.
ارقام ذکر شده، مربوط به فروش کل از زمان اکران در سال گذشته تا امروز است.
ددلاین در گزارش خود به عدم استقبال مخاطبان از «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» Wonder Woman ۱۹۸۴ نیز اشاره کرده است. این اثر در اواخر سال ۲۰۲۰ اکران شد و فقط ۵.۸ میلیون دلار در هفته اول فروخت.
علیرغم اینکه رسانه هالیوودی تقصیر را بر گردن کرونا و تعطیلی اکثر سالنهای سینما میاندازد اما در واقعیت امر، مخاطبان آمریکایی بهعلت فمینیستی شدن این اثر ابرقهرمانی، به آن پشت کردند. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» چند ماه پس از این شاهکار فمینیستی اکران شد و هنوز اکثر پروتکلهای «در خانه بمانید» کرونا وجود داشت. اما اسپایدرمن بیش از شصت برابر فیلم گال گادوت فروخت!
متولیان و دستاندرکاران هالیوود تا پارسال، نفروختن فیلمها را بر گردن «کشندهترین» ویروس میانداختند و معلوم نیست تا چه زمانی، شکست فیلمها را بر گردن اعتصابات اتحادیه بازیگران و نویسندگان بیاندازند. یکی از مدیران استودیوهای هالیوودی در رابطه وضعیت نگرانکننده گیشه به ددلاین گفت: «ما باید نگران نیمه اول ۲۰۲۴ باشیم... اعتصابات سال گذشته قطعاً تاثیر خود را روی فیلمهای امسال میگذارند. آتش به جان جنگل و شهر میافتد، اما وقتی که آتش خاموش شد، باید با عواقب و خسارات آن دست و پنجه نرم کرد.
اعتصابات دلیل شکست آثار هالیوودی نبود
هیچ یک از آثاری که در بازه اعتصابات سال گذشته، در حال ساخت بودند، قرار نبود که امسال اکران شوند. اکثر بلاکباسترهای هالیوودی حداقل دو سال پس از آغاز فیلمبرداری، اکران میشوند. اما دلیل اصلی تعداد کم آثار در صف اکران امسال، موضوع دیگری است.
مجموع فروش فیلمها در باکسآفیس آمریکای شمالی در چهار ماه اول سال ۲۰۲۳، ۲.۶۵ میلیارد دلار بود. تنها «فیلم برادران سوپر ماریو» Super Mario Bros Movie نزدیک به ششصد میلیون دلار فروخت. «جان ویک ۴» John Wick Chapter ۴، «کرید ۳» Creed III و «جیغ ۶» Scream VI نیز دیگر آثاری بودند که در این بازه خوش درخشیدند.
تغییر سیاست چراغ-خاموش در کمپانیهای هالیوودی
بزرگترین کمپانیهای هالیوودی در دو سال اخیر، دهها هزار کارمند خود را اخراج کردهاند. دیزنی بیش از هفت هزار نفر را اخراج کرد؛ کمپانی وارنر در حدود دو هزار نفر را اخراج کرده است. استودیو آمازون و کمپانی پارامونت نیز قرار است چند صد نفر از کارکنان خود را اخراج کنند. اکثر افراد اخراج شده، به دلیل شایستگی استخدام نشده بودند؛ اغلب آنها صرفاً به خاطر جنسیت و رنگ پوستشان استخدام شده بودند. هالیوود و اکثر کمپانیهای بزرگ در آمریکا و اروپا با سیاست «فضیلتفروشی یا فضیلتنمایی» virtue signalling میخواهند با استخدام گروههای متنوع جنسی و نژادی، خود را افرادی روشنفکر نشان دهند.
هالیوود میخواهد با کاهش هزینهها، تا جایی که امکان دارد جلو ضرر را بگیرد. دیوید زسلو مدیرعامل کمپانی وارنر در مصاحبهای اشاره داشت که دوران ساختن هر چیزی به هر قیمتی به پایان رسیده است. بسیاری از سریالهایی که صرفاً قصد فضیلتنمایی داشتند، یا به پایان رسیدند و یا کنسل شدهاند.
پرفروشترین فیلم سال
مسئولیت پرفروش شدن در چهار ماه اول امسال بر عهده «تلماسه ۲» Dune: Part Two است. این فیلم قرار است تا در روز یکم مارچ اکران شود. با توجه به اینکه هواداران منبع اقتباسی فیلم و دیگر مخاطبان نسخه سینمایی، از اثر اول رضایت کامل داشتند و از طرفی چون دستاندرکاران فیلم موضع سیاسی خاصی نگرفتهاند، این احتمال وجود دارد که این فیلم بتواند از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کند.
ددلاین در ادامه گزارش به چند اثر دیگر اشاره دارد و این احتمال را میدهد که این فیلمها بتوانند از مرز صد میلیون دلار عبور کنند: «باب مارلی: یک عشق» Bob Marley: One Love (اکران از ۱۴ فوریه)، «کنگ فو پاندا ۴» Kung Fu Panda ۴ و «کابرینی» Cabrini (اکران از ۸ مارچ)، «شکارچیان روح: قلمرو یخزده» Ghostbusters: Frozen Empire (اکران از ۲۹ مارچ) و «کینگ کونگ و گودزیلا: امپراتوری جدید» Godzilla x Kong: The New Empire (اکران از ۱۲ آپریل)
البته جالب است که ددلاین در ادامه پیشبینی خود اعتراف میکند که آنها پارسال نیز پیشبینی میکردند که ۳۳ فیلم بتوانند از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه آمریکای شمالی عبور کنند که در نهایت این عدد به ۲۳ اثر تنزل یافت. ددلاین پیشبینی میکند که امسال ۳۱ فیلم بتوانند از مرز یکصد میلیون دلار عبور کنند. اما عدد «صد میلیون» نشانگر اتفاق خاصی نیست. سودآور شدن فیلمها اهمیت دارد.
یکی دیگر از مدیران استودیوها به شکست آثار ابرقهرمانی در گیشه اشاره داشت و گفت: «مشکل این است که مخاطبان به فیلمهایی نظیر «آکوامن ۲» و «مارولها» پشت کردند. این مشکل بسیار مهم است و نه فقط امسال بلکه آینده این تجارات را هم تحتالشعاع قرار خواهد داد. نبود آثار اورجینال و تازه به ضرر ما خواهد شد. ریسک دنبالهسازی این است که ما حوصله مخاطب را با محصولات آشغال، سر بردهایم.»
نظرسنجی موسسه National Research Group به نگرانی مدیران کمپانیهای هالیوودی دامن زد و نشان داد، ۶۹ درصد از مخاطبان سینما خواستار آثار اورجینال هستند. در مقابل فقط ۴۱ درصد از مردم معتقدند که فرنچایزها (فیلمهای دنبالهدار) بهتر شدهاند. در مقایسه با نظرسنجی مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵۶ درصد از مخاطبان گفتند که فرنچایزها بهتر شدهاند. «باربی» پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۳، یک اثر اورجینال بود.
موسسه NRG در ادامه یافتههای خود نشان داد که آمریکاییها نسبت به دوران پیش از کرونا، ۳۰ درصد کمتر به سالنهای سینما میروند. این تحقیقات نیز از مردم پرسیده بود آیا «سینما رفتن نسبت به بقیه تفریحات نظیر تماشای ورزش، بیرون غذا خوردن و غیره ارزش مالی دارد؟» که مردم ایالات متحده گفتند «سینما رفتن» کمترین ارزش را دارد (نسبت به هزینه نمیارزد). عدهای نیز اشاره داشتند که در صورت ارزان شدن بلیت، دوباره به سینماها خواهند رفت.
رسانه هالیوودی در پایان گزارش خود اشاره داشت که فضای سینمای ۲۰۲۴ آنقدرها هم ناامیدکننده نیست چند فیلم جدید قرار شد تا به جای سال آینده، در همین امسال اکران شوند. آثاری نظیر: «اره ۱۱» Saw XI، «غریبهها و پرنده سپید» The Strangers and White Bird ، «قرمزه» Red One با بازی راک و کریس ایوانز ، «گرگ مرد» Wolf Man ، «ولفس» Wolfs با بازی جورج کلونی و برد پیت و اکشن «وزارت جنگهای ناجوانمردانه» با بازی هنری کویل و آیزا گانزالز.
عناوینی که ددلاین پیشبینی میکند که از مرز ۱۰۰میلیون دلار در آمریکای شمالی عبور خواهند کرد.
منبع: میزان
انتهای پیام/
نظر شما